Nowe obowiązki dla diagnostów od czerwca 2024

Od 1 czerwca 2024 roku wprowadzono szereg zmian w przepisach dotyczących przeglądów technicznych pojazdów. Jedną z najbardziej kluczowych nowości jest obowiązek wykonywania zdjęć pojazdu podczas badania technicznego. Diagności będą musieli przechowywać te zdjęcia przez pięć lat, co ma zapewnić większą przejrzystość i zapobiegać nadużyciom.

Dodatkowo, wprowadzenie tych zdjęć do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) ma usprawnić system nadzoru nad jakością przeprowadzanych badań, co przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach. Cyfryzacja procesu ma również pomóc w eliminacji błędów i fałszywych zaświadczeń​.

2. Badania techniczne w mobilnych jednostkach

Kolejną istotną nowością są zmiany dotyczące przeprowadzania badań technicznych poza stacjami kontroli pojazdów. W szczególnych przypadkach, jak np. w przypadku ciągników rolniczych, które często mają trudności z dotarciem do stacji, możliwe będzie przeprowadzenie badania technicznego na miejscu.

Mobilne jednostki kontrolne będą mogły przeprowadzać te badania, co znacząco ułatwi życie rolnikom i właścicielom maszyn o nietypowych gabarytach. To rozwiązanie ma również na celu odciążenie stacji kontroli pojazdów, które zmagają się z coraz większą liczbą obowiązków administracyjnych​.

3. Waloryzacja opłat za przeglądy techniczne

Chociaż ceny za badania techniczne pozostają na niezmienionym poziomie od dwóch dekad, rosnące koszty utrzymania stacji kontroli pojazdów zmuszają do dyskusji na temat ich podwyżki. Aktualnie opłata za przegląd samochodu osobowego wynosi 98 zł, jednak diagności i właściciele stacji argumentują, że taka stawka nie wystarcza na pokrycie rzeczywistych kosztów operacyjnych.

Planowane podwyżki mogą wejść w życie w 2024 roku, a przewidywane kwoty oscylują wokół 246 zł za przegląd samochodu osobowego. Decyzja o ewentualnych podwyżkach zostanie podjęta przez rząd w najbliższych miesiącach​.

4. Automatyzacja i uproszczenia w dokumentacji

W ramach nowelizacji przepisów, stacje kontroli pojazdów będą stopniowo wdrażać automatyczne systemy przesyłania dokumentacji do CEPiK. Oznacza to, że kierowcy nie będą musieli dostarczać papierowych zaświadczeń o badaniu technicznym do urzędów. Wszystkie dane zostaną automatycznie wprowadzone do cyfrowej bazy, co znacznie przyspieszy cały proces.

Ta zmiana ma na celu zminimalizowanie biurokracji oraz ułatwienie dostępu do informacji zarówno dla kierowców, jak i organów kontrolnych. Automatyzacja procedur przyniesie korzyści nie tylko kierowcom, ale również diagnostom, którzy będą mogli skupić się na kluczowych aspektach badania technicznego

Podobne wpisy